06.12.2018-Rulewski krytykuje za Kujawską. "Powiatowienie Bydgoszczy".Wydawnictwo: Bydgoszcz Wyborcza
Rulewski krytykuje za Kujawską. "Powiatowienie Bydgoszczy"
Senator Jan Rulewski krytuje projekt budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Kujawskiej w Bydgoszczy. Zabudowę nazywa skandaliczną, a pomysł rodem z XIX w.
Swój pomysł na ul. Kujawską senator opisywał już w styczniu 2017 r. – Ciągłe awarie torów, zasilania, plus ustawiczne remonty na wąskich ulicach, ostrych skrzyżowaniach i takich uliczkach to trwała choroba bydgoskiej komunikacji – pisał. Planowany efekt przebudowy nazywał „ślepą kiszką”. – Jeszcze jest czas, by projekt poprawić, a nawet na nim zarobić 50 mln zł i puścić tramwaj wzdłuż skarpy w obecny przystanek przy rondzie Bernardyńskim na Toruńskiej. Pozostawić i unowocześnić rondo Kujawskie z przejściami. A może do czasu projektowanej przebudowy, która zamknie ciąg Kujawskiej na dwa lata, uruchomić poligonowe przejścia na rondzie Kujawskim. Sprawdzić ich działanie w warunkach funkcjonowania Zielonych Arkad, nowej zabudowy – podpowiadał, prosząc prezydenta Rafała Bruskiego o interwencję.
W ubiegłym tygodniu miasto podpisało umowę. Najniższą ofertę w przetargu przedstawiło konsorcjum PBDI z Torunia, Gotowski z Bydgoszczy i Tor-Krak z Krakowa. Chciało 167 mln zł. Ratusz planował wydać na tę inwestycję o 30 mln mniej. Szybko zdecydował się jednak dołożyć brakujące pieniądze. Nowe torowisko, jezdnie, buspasy, parkingi, drogi rowerowe, chodniki i dwa przebudowane ronda – tak ma wyglądać Kujawska po 24 miesiącach prac. Wstępnie na okres zimowy i wiosenny planowane są przede wszystkim roboty, które nie będą istotnie utrudniać ruchu. Największy zakres prac budowlanych realizowany będzie od połowy przyszłego roku, po zakończeniu głównych robót na węźle Szarych Szeregów i ul. Wojska Polskiego.
List senatora Jana Rulewskiego
„Mury obronne z otwartą na pół bramą to herb Bydgoszczy. Miasto jednak się zamyka na Kujawy za sprawą skandalicznej zabudowy ul. Kujawskiej, projektem poznańskiej pracowni urbanistycznej. Zgoda na tramwaj z Wyżyn na Zbożowy Rynek, nawet na Błonie, ale nie tak.
Projekt przewiduje zgruzowanie drugiego podziemnego ronda w Bydgoszczy w celu budowy linii tramwajowej na Zbożowy Rynek. W efekcie:
- •– w bramie na Kujawy stanie zapora korkująca ruch do Inowrocławia,
- •– ruch pieszy i samochodowy uzyska nowego „partnera” - tramwaj z wysepkami i orgią świateł. – Kujawska zamieni się w tunelową ulicę dzielącą miasto,
- •– Zbożowemu Rynkowi przybędą nowe wysepkowe przystanki dla tramwaju,
- •– ryzyko blokad z powodu remontów lub awarii tramwajów, które są zmorą miasta,
- •– ubytek przestrzeni miejskiej.
Słowem powrót do XIX wieku, czyli skandal, czyli „powiecenie” wojewódzkiego miasta. Zamiast tego proponowałem, niestety bez rezultatu:
- •– bezkolizyjny tramwaj wzdłuż skarpy Wzgórza Wolności, stopniowo zanurzający się w kierunku bezkolizyjnego ronda na Kujawskiej z podziemnymi przejściami. Dodatkowo wykorzystanie go na przestrzeń handlową.
- •– przystanek dla tramwaju przy Zbożowym Rynku, w miejscu obecnego.
- •– oddalenie tramwaju od budynków na Kujawskiej,
- •– przestrzeń do napraw i remontów torowisk,
- •– mniej świateł, więcej przestrzeni do innej zabudowy, szybsze przeloty na trasie wylotowej, większe bezpieczeństwo, wygoda dla Zielonych Arkad.
Przede wszystkim dwa razy taniej i dwa lata bez korków związanych z tunelową zabudową rond i Kujawskiej. Żegnaj, Otwarta Drogo na Kujawy!”.
Artykuł przygotował : rej. Wydawnictwo : Wyborcza Bydgoszcz
05.12.2018r.
Wszystkie informacje zaciągnięte z IMM.