Darmowe leki
Notka informacyjna.
Ustawa lekowa
Obecny system zaopatrzenia w leki i inne specjalne środki spożywcze o charakterze medycznym oparty jest na ich dostępie na zasadzie powszechności i równości .
Tymczasem analiza potrzeb i możliwości wskazuje na trzy grupy obywateli, którzy z tego prawa nie mogą skorzystać, zwłaszcza jeżeli chodzi o zasadę równości niemożliwą do spełnienia przez dochody uprawnionych.
Uważa się zatem, że państwo nie spełnia zobowiązania ujętego w art. 68 ust. 3 Konstytucji RP.
Można zauważyć trzy grupy wymagające szczególnej opieki :
1.Emeryci i renciści w wieku powyżej 75 lat utrzymujący się z najniższej emerytury i prowadzący samotnie gospodarstwo domowe, a nawet posiadający na utrzymaniu innych domowników bez dochodów.
2.Inne osoby dotknięte chorobami przewlekłymi o progach dochodowych poniżej kryterium interwencji kryzysowej; 456 zł na osobę w rodzinie, 542 zł dla samotnie gospodarujących.
3.Dzieci i młodzież dotknięta chorobami przewlekłymi.
Proponuję przyznać tym trzem grupom prawo do otrzymywania bezpłatnych leków i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
W pierwszym przypadku prawo przysługiwałoby automatycznie na podstawie legitymacji wydanej przez ZUS/KRUS i recepty opatrzonej znakiem ”ER” wpisywanej przez lekarza.
Podobnie odbywałaby się realizacja uprawnienia dla dzieci i młodzieży , z tym że wydawcą legitymacji byłby Narodowy Fundusz Zdrowia. Wyjęcie tej grupy osób z weryfikacji dochodowej związane jest z koniecznością opieki rodziców i niemożliwością korzystania z form ubezpieczenia społecznego.
Konieczność weryfikacji progów dochodowych pacjentów z chorobami przewlekłymi, innymi niż wymienione powyżej grupy, wymaga współpracy NFZ i służb pomocy społecznej w gminie .Ta ostatnia odpowiedzialna byłaby za określenie progu pomocy na drodze oświadczenia pacjenta. Po weryfikacji i wydaniu legitymacji, pacjent o niskich dochodach będzie mógł realizować swoje uprawnienie w oparciu o receptę oznaczoną literą „P”. Refundacja może nastąpić na drodze kredytowania zakupu w aptekach, które podpisały stosowne porozumienie z NFZ.
Rozwiązanie wymaga wprowadzenia do ustawy o „pomocy społecznej „ nowego rodzaju świadczenia obok już istniejącej formy pomocy celowej na zakup leków, która ma charakter uznaniowy.
Nietrudno zauważyć, że istnieje zbieżność podmiotowa i finansowa między obecnym system dodatków celowych, zależnym od sytuacji finansowej gmin a uprawnieniem dla Emerytów i rencistów j. w . Otóż emeryci i renciści, w 70 % procentach będą spełniali też warunek przewlekłości, lecz finansowanie odbędzie się na podstawie środków NFZ.
Rozwiązania możliwe są do zastosowania po wprowadzeniu do systemu opieki medycznej, sytemu informatycznego „e-WUŚ” i przewidywanego wejścia w życie w II kw. b.r. sytemu „e-Recepta”. To zapobiegnie nadużywaniu użycia leków i niepożądanej dystrybucji i automatyzacji prac lekarzy i aptekarzy.
Rozwiązanie przybliża Polskę do rozwiązań powszechnie stosowanych w Unii Europejskiej i zapobiega wykluczeniu, w jego drastycznej formie ratowania życia i ochrony zdrowia.
Bydgoszcz,14.04.2015 opr. Jan Rulewski